نقره فرنگی کار مشهدی در جام تختی زوج حسینی- خداداد در کادرفنی خوشه طلایی پخش زنده بازی النصر و الخلیج در لیگ عربستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین درگیری محمد صلاح با کلوپ | ماجرای اختلاف در لیورپول چه بود؟ + فیلم بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال
سرخط خبرها

ماجرای سهمیه‌ داوری فوتبال خراسان

  • کد خبر: ۱۷۵۳۵۴
  • ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
ماجرای سهمیه‌ داوری فوتبال خراسان
داوران مشهدی با ۴ سهمیه کمتر از سال قبل در دوره دانش‌افزایی پیش‌فصل داوران لیگ‌برتر فوتبال شرکت کردند.

دوره دانش‌افزایی داوری لیگ‌برتر فوتبال در تالار پاراالمپیک برگزار شد و در این میان، ۹۱ داور و کمک‌داور در این کلاس حضور داشتند. داورانی از استان‌های مختلف کشور که خودشان را برای یک فصل سخت و دشوار فوتبالی آماده می‌کنند. در این میان، جامعه داوری خراسان‌رضوی در این کلاس فقط سه نماینده داشت. این درحالی است که مشهد در دو سال گذشته شش و هفت داور و کمک‌داور لیگ‌برتری داشته و این کاهش سهمیه صدای اهالی فوتبال استان را درآورده است.

جامعه داوری فوتبال استان معتقد است کاهش سهمیه داوران خراسانی در لیگ‌برتر یک عقب‌گرد است و درحالی‌که احسان اصولی به‌عنوان رئیس هیئت فوتبال استان، عضوی مؤثر در هیئت‌رئیسه فدراسیون است، چرا باید این اتفاق بیفتد؟ مرتضی منصوریان، یعقوب سخندان و امین زاهدی سه قاضی خراسانی هستند که در کلاس‌های پیش‌فصل لیگ‌برتر بیست‌وسوم حضور داشتند و امید می‌رود در فصل پیش‌رو قضاوت کنند؛ البته اگر قرعه محبت کمیته داوران فدراسیون فوتبال به نام آن‌ها بیفتد و قضاوت به آن‌ها برسد!

خط قرمز روی نام ۴ قاضی خراسانی

جامعه داوری فوتبال خراسان در لیگ‌برتر بیست‌ودوم هفت داور و کمک‌داور داشت. مرتضی منصوریان، یعقوب سخندان، امین زاهدی، ابراهیم امتنانی، مصطفی مناجاتی‌پور، غلامرضا ادیبی و علی صیاد داوران و کمک‌داوران خراسانی بودند که فصل گذشته لیگ‌برتر فوتبال در فهرست قاضیان بودند، اما امسال از میان آن‌ها فقط سه تن شانس قضاوت دارند و مناجاتی‌پور، ادیبی، امتنانی و صیاد از این فهرست کنار گذاشته شده‌اند. مسئله‌ای که صدای جامعه داوری فوتبال خراسان را در آورده و فشار‌ها را بر هیئت فوتبال استان زیاد کرده است.

چند مترومعیار برای یک اتفاق

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، بعد از اعلام فهرست داوران هر استان برای حضور در کلاس پیش‌فصل، روی سایت فدراسیون فوتبال طی مصاحبه‌ای دلایل دعوت‌شدن یا نشدن داوران را اعلام کرد. افشاریان در این گفتگو ابراز کرده بود: «در فصل پیش‌رو هیچ داور و کمک‌داوری از لیگ دسته‌اول فصل گذشته به لیگ‌برتر اضافه نخواهد شد. داورانی که میانگین نمره نظارت آن‌ها کمتر از هشت باشد یا در لیگ‌برتر قضاوت نکرده باشند، به کلاس پیش‌فصل داوری لیگ‌برتر دعوت نشدند.

همچنین، کمک‌داورانی که میانگین نمره نظارت آن‌ها کمتر از هشت یا دارای کمتر از دو قضاوت در لیگ‌برتر باشند نیز به کلاس پیش فصل داوری لیگ‌برتر دعوت نشدند.» صحبت‌هایی که مؤید این مطلب است که چهار قاضی جامانده از قطار لیگ‌برتر بیست‌وسوم باید به یکی از دلایل فوق از حضور در کلاس پیش‌فصل و فهرست قاضیان لیگ‌برتری جا مانده باشند. البته دراین‌میان، تصمیمات کمیته داوران فدراسیون فوتبال برای فهرست قاضیان لیگ آینده با استدلال جوان‌گرایی در داوری و کاهش تعداد داوران از ۱۶۰ داور و کمک‌داور به ۸۰ نفر بوده است.

افزایش انتقادات جامعه داوری به اصولی

بعد از این اتفاقات، جامعه داوری خراسان با یک علامت سؤال بزرگ، انتقاداتی را به رئیس هیئت فوتبال خراسان‌رضوی که عضوی مؤثر در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است، وارد کردند. آن‌ها با مطرح‌کردن اینکه چرا اصولی از نفوذش در فدراسیون برای حمایت از جامعه داوری استان بهره نبرده است، می‌گویند رئیس هیئت فوتبال استان در ساختمان فدراسیون فوتبال نمک‌گیر شده است و برای فوتبال استان دل نمی‌سوزاند! یکی از داوران فوتبال خراسان می‌گوید: «اگر تیغ احسان اصولی اینجا نبرد، به چه درد می‌خورد؟» مسئله‌ای که دیگری هم آن را ابراز کرده است و خاطرنشان می‌کند:

«کاهش سهمیه داوران فوتبال استان به‌معنای ناتوانی مسئولان فوتبال استان در حمایت از جامعه داوری خراسان‌رضوی است.» مسئله‌ای که البته محسن حیدری، دبیر هیئت فوتبال استان، آن را قبول ندارد و می‌گوید: «قطعا رایزنی‌ها و تلاش‌هایی از سوی هیئت برای حمایت از جامعه داوری استان صورت می‌گیرد، اما باید این واقعیت را هم بپذیریم که داوری فقط داوری فوتبال نیست و برایند این تلاش‌ها باید در کل داوری فوتبال، فوتسال، ساحلی، آقایان و بانوان دیده شود. جامعه داوری استان هم می‌داند که گاهی این رایزنی‌ها به برخی اتفاقات در حوزه داوری استان منجر شده است.»

از نمره کمتر از ۸ تا نداشتن قضاوت در لیگ‌برتر

هنوز دلایلی از کنارگذاشته‌شدن چهار داور و کمک‌داور خراسانی از فهرست قاضیان لیگ‌برتر بیست‌وسوم به‌صورت رسمی اعلام نشده است، اما برخی گمانه‌زنی‌ها دراین‌باره صورت گرفته که به واقعیت نزدیک است. برخی می‌گویند یک نفر از اعضای این فهرست چهارنفره نتوانسته است تست‌های پیش‌فصل را با موفقیت پشت‌سر بگذارد و یک نفر هم به‌دلیل کسب نمره کمتر از هشت از فهرست کنار گذاشته شده است. یک داور و یک کمک‌داور دیگر این فهرست هم ظاهرا به‌دلیل قضاوت‌نداشتن در لیگ‌برتر گذشته از فهرست خارج شدند. البته این انتقاد هم مطرح است که چطور با وجود مشهدی‌ها در ارکان فدراسیون فصل گذشته این دو قاضی خراسانی دو قضاوت نداشتند تا از فهرست فصل آینده کنار گذاشته نشوند؟!

بیم و امید فهرست بین‌المللی

جامعه داوری خراسان‌رضوی اکنون فقط یک داور در فهرست بین‌المللی دارد. مرتضی منصوریان درحالی تنها قاضی خراسانی این فهرست است که باتوجه‌به عملکرد نه‌چندان خوبش در لیگ‌برتر بیست‌ودوم، حالا این نگرانی وجود دارد که اگر نتواند قضاوت‌های خوبی در فصل پیش‌رو داشته باشد، از فهرست بین‌المللی خارج شود. البته در سوی دیگر، امین زاهدی و یعقوب سخندان دو کمک‌داور خراسانی هستند که امید می‌رود با تداوم قضاوت‌های خوبشان در لیگ‌برتر آینده بتوانند به فهرست بین‌المللی اضافه شوند. باید منتظر نشست و دید در فصل پیش‌روی لیگ‌برتر فوتبال چه اتفاقاتی برای داوران خراسانی رقم خواهد خورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->